اصلاح قانون انتخابات و اصل جمهوریت نظام

۲,۶۲۴ بازديد

اصلاح قانون انتخابات و اصل جمهوریت نظام https://evarah.ir/2020/12/اصلاح-قانون-انتخابات-و-اصل-جمهوریت-نظا/ ایواره Thu, 24 Dec 2020 05:01:16 0000 عمومی https://evarah.ir/2020/12/اصلاح-قانون-انتخابات-و-اصل-جمهوریت-نظا/

با توجه به پایگاه داده ایواره ، غلامرضا نوری قرلجه ، نماینده مجلس شورای اسلامی ، در مورد ویژگی های تغییر اخیر معیارهای کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: وی افزود: با این وجود با آنچه در آخرین تغییر اتفاق افتاده است ، این هدف محقق نخواهد شد. این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات مشابه در …

منبع: خبرگذاری ایواره
اصلاح قانون انتخابات و اصل جمهوریت نظام

با توجه به پایگاه داده ایواره ،

غلامرضا نوری قرلجه ، نماینده مجلس شورای اسلامی ، در مورد ویژگی های تغییر اخیر معیارهای کاندیداهای ریاست جمهوری گفت:

وی افزود: با این وجود با آنچه در آخرین تغییر اتفاق افتاده است ، این هدف محقق نخواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات مشابه در جلسات گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: تغییرات در مجامع قبلی که برخی حتی از بلوغ بیشتری برخوردار بودند ، توسط هیئت امنا رد شده است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: تغییر موجود به جای ملموس ساختن ملاک ها ، موضوع را کمی پیچیده تر و تشریحی می کند که این مسئله صلاحیت را دشوارتر می کند.

وی با بیان اینکه در تغییر فعلی برخی موارد نادیده گرفته شده است ، افزود: این تغییر شامل معیارهایی است که بسیار جدی است ، مانند اعتقاد به اسلام تا حد اثبات حقانیت اسلام.

نوری افزود: این مسئله نامشخص است ، رئیس جمهور چوان برای چه کسی می خواهد حقانیت اسلام را ثابت کند؟ برای مردم؟ مجلس؟ شورای حفاظت؟ مجامع خارجی؟ کدام سازمان و مجمع این معیار را اندازه گیری می کند؟ اساساً این معیار در کجا مورد نیاز خواهد بود؟

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این تغییر ابهام می افزاید و به همین دلیل با کلیات آن مخالفت کردیم.

نوری قزلجه با اشاره به برخی از معیارهای مندرج در اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته در نظر گرفتن موارد قابل اندازه گیری مانند سن و درجه خوب است ، زیرا هر کسی می تواند آنها را بگیرد.

وی افزود: مقاله قبلی آنقدر بسته و محدود بود كه تعداد افرادی كه می توانستند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام كنند به 1400 نفر نرسید.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این در حالی است که در دولت جمهوری باید شرایط را برای داوطلبان در نظر گرفت تا هرکسی بتواند آن شرایط را داشته باشد.

نوری افزود: البته این احتمال وجود دارد که فرد در عمل معیارهایی مانند سن را نداشته باشد اما از نظر تئوری و تئوری نباید راه بسته شود.

وی در جای دیگری از سخنان خود گفت: “در تغییر پارلمان ، تنها راه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری استخدام دولت است.”

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس این تغییر ، شخصی که در دولت استخدام نشده باشد ، در صورت مقدس شدن در آینده یا مقدس بودن ، هنوز نمی تواند برای ریاست جمهوری نامزد شود.

در ادامه برنامه اصلی امشب ، چهارشنبه شب ، جلال رشیدی ، نماینده مجلس ، با اشاره به بند 10 سیاست های کلی سیاست های انتخابات اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب ، گفت: “در این بند ، شورا از نگهبان به عنوان یک نقطه مرجع ارائه شده است.

وی افزود: “در این بند ، بیان شده است كه ترویج انتخاب شایستگی ، همراه با مبنای مناسب ، در انتخاب نامزدهای شایسته جمهوری اسلامی ایران و افرادی كه از طریق آنها از مشخصات مناسب برای موقعیت مربوطه برخوردار هستند ؛

تعریف دقیق معیارها و شاخص ها و شرایط عمومی و خاص کاندیداها در چارچوب قانون اساسی با تأکید بر علمی ، کارایی جسمانی و صلاحیت متناسب با مسئولیت ها و تعهدات نسبت به اسلام ، انقلاب و نظام اسلامی و قانون اساسی ، به ویژه تعهد به ولایت -فقیه و سلامت اخلاقی-اقتصادی.

رشید در ادامه با خواندن بخش دیگری از این سیاست ها گفت: “شناسایی اولیه توانایی و شایستگی نامزدها در مرحله ثبت نام از طریق روش های قانونی مناسب و مطابق با هر انتخابات”.

وی در ادامه افزود: در بند 3 آمده است؛ بررسی دقیق و تحقق شرایط لازم برای پذیرش نامزدها با در اختیار گذاشتن وقت کافی در چارچوب قانونی هر انتخابات با درخواست از مراجع ذی صلاح و پاسخگویی مسئولانه و به موقع به آنها.

و چهار هماهنگی های لازم را انجام دهید تا ممنوعیت حضور داوطلبان استخدام شده به حداقل برسد.

رشید افزود: در بخش 5 ماده 10 نیز آمده است كه هیئت امنا معیارها و شرایط لازم برای شناخت یك شخص سیاسی ، مذهبی و مدیر و تدبیر نامزدهای ریاست جمهوری را تعیین و اعلام می كند.

وی افزود: مجلس از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و همراه با هیئت امنا وارد این امر شده است.

رشید گفت: من به عنوان یک نماینده می گویم که هیچ محدودیتی نباید وجود داشته باشد و هرکسی که می خواهد برای ریاست جمهوری نامزد شود حق ندارد و در هیچ کجای دنیا چنین کاری نخواهد کرد.

وی افزود: ما در مورد شخصی صحبت می کنیم که چهار سال سرنوشت کشور را به دست خواهد گرفت و این تغییر محدودیتی برای هیئت امنا ایجاد نمی کند.

محمد دهقان ، عضو شورای نگهبان گفت: تا زمانی که متن کامل تغییر پارلمان را دریافت نکنیم ، نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

وی افزود: پس از اعلام سیاست های کلی نظام در سال 1995 ، هیئت امنا در سال 1996 چارچوب گسترده ای را برای نامزدهای ریاست جمهوری تدوین و اعلام کرد.

دهقان گفت: برای اینکه شاخص ها و معیارها کاملاً واضح باشد ، تصویب قانونی در این زمینه ضروری بود.

عضو هیئت امنا اظهار داشت: دست هیئت امنا همیشه باز بوده و همیشه محدودیت هایی وجود داشته است.

وی افزود: این باید یک اصل باشد که افراد باید پس از ثبت نام به تأیید امیدوار شوند و در صورت عدم استکبار و مشکلی در صورت عدم تصویب ، بهتر است قانون روشنی تصویب شود.

دهقان تصریح کرد: هیئت امنا هنوز نظر نهایی در مورد تغییر مجلس را نداده است.

دانلود کامل فیلم …

منبع: خبرگذاری ایواره
اصلاح قانون انتخابات و اصل جمهوریت نظام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.