سد مخزنی نهب اواخر اسفند ماه آبگیری می شود

۲,۵۸۵ بازديد

سد مخزنی نهب اواخر اسفند ماه آبگیری می شود https://evarah.ir/2021/02/سد-مخزنی-نهب-اواخر-اسفند-ماه-آبگیری-می-ش/ ایواره Wed, 17 Feb 2021 02:01:25 0000 استان ها https://evarah.ir/2021/02/سد-مخزنی-نهب-اواخر-اسفند-ماه-آبگیری-می-ش/

به گزارش خبرگزاری ایواره از قزوین؛ یدالله ملکی احداث سد نهب را از مهمترین پروژه های آبی استان دانست و گفت: با تکمیل و آبیاری این سد مخزنی می توانیم بخشی از نیازهای استان در بخش کشاورزی را تأمین کنیم. وی افزود: این سد با هدف کنترل سیل رودخانه خوررود ، غذای مصنوعی و تأمین …

منبع: خبرگذاری ایواره
سد مخزنی نهب اواخر اسفند ماه آبگیری می شود

به گزارش خبرگزاری ایواره از قزوین؛ یدالله ملکی احداث سد نهب را از مهمترین پروژه های آبی استان دانست و گفت: با تکمیل و آبیاری این سد مخزنی می توانیم بخشی از نیازهای استان در بخش کشاورزی را تأمین کنیم.

وی افزود: این سد با هدف کنترل سیل رودخانه خوررود ، غذای مصنوعی و تأمین 110 میلیون متر مکعب آب در سال برای 36 هزار و 800 هکتار از اراضی پایین دست کشاورزی در حال تکمیل است.

ملکی افزود: این سد که نقش مهمی در رونق و توسعه پایدار استان خواهد داشت ، همچنین می تواند در آینده به بهبود وضعیت اشتغال منطقه کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآور شد: سد نهب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان با ارتفاع 48.5 متر از فونداسیون و حجم مخزن 120 میلیون متر مکعب و طول تاج 2156 متر در حال آماده سازی است. امسال آب.

image_2020_12_20-10_49_49_934_l32

وی افزود: با احداث این سد علاوه بر مهار سیلاب فصلی ، ضمن تأمین آب مورد نیاز بیش از 36 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست ، غذای مصنوعی سفره های زیرزمینی و نیازهای زیست محیطی نیز تأمین و تنظیم می شود.

ملکی افزود: همچنین ، شبکه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی پایین دست سد نهب ، به منظور استفاده بهینه از 80 میلیون متر مکعب آب تنظیم شده این سد و تأمین نیاز 36 هزار و 800 هکتار از زمین های کشاورزی یکپارچه و بهبود بهره وری آب است به پایان می رسد. “

وی افزود: اجرای این شبکه از نظر بهبود کشاورزی و نظارت بر الگوی کشت موجب صرفه جویی در مصرف آب 90 میلیون متر مکعب می شود.

مدیر کل شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوص نصب شیرآلات کانال زهکشی پایین سد مخزنی نهب نیز گفت: نصب این شیرها یکی از اقدامات مهم و اساسی برای اطمینان از آبگیری اولیه سد مخزنی نهب است. تا پایان امسال.

ملکی گفت: با بهره برداری از سد نهب و تنظیم آب مورد نیاز کشاورزی و رعایت الگوی کشت ، شاهد کاهش استخراج حدود 90 میلیون متر مکعب منابع آب زیرزمینی خواهیم بود.

به گفته ملک ، اواخر مارس سال جاری سد نهب با حضور مقامات کشوری و استانی آبگرفتگی می کند.

غارتگر

کنترل سیل در منطقه در اولویت است

ملکی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل طغیان رودخانه خوررود در سرشاخه انشعاب اسفرورین اظهار داشت: امسال پس از کنترل طغیان رودخانه خوررود ، مطالعات احداث سد اسفرورین به قزوین اختصاص یافت. شرکت آب منطقه ای. اجرای ارزیابی های مالی و انتخاب پیمانکار برای اجرای این بخش از اواخر نیمه اول سال جاری آغاز شد و در دهه فجر شاهد افتتاح و بهره برداری از این سد خاکی بودیم.

وی با اشاره به مشخصات فنی سد اسفرورین افزود: سد اسفرورین توانایی عبور از 30 تا 37 متر مکعب در ثانیه آب به منظور اطمینان از حق آبه موجود را دارد و با 12 میلیارد و 500 میلیون ریال ساخته شد اعتبار “.

ملکی اظهار داشت: در شهرک بوئین زهرا سد زمینی آقچه مزار به طول حدود 470 متر به منظور تأمین جاده و ایجاد ایمنی و آرامش برای مردم منطقه و جلوگیری از خطرات ناشی از سیل برای این روستا با وام 6 میلیارد ریال در 5 ماه ساخته شده است.

وی تعهد ، آگاهی و همکاری مشترک بین کارفرما ، مشاور و پیمانکار را تسریع در اجرای این پروژه عنوان کرد.

سیل الاغ 1

مدیر کل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآور شد: آزادسازی و از بین بردن اشغال 115 هکتار از اراضی رودخانه و همچنین پاکسازی و بازگشایی بیش از 70 کیلومتر از رودخانه های مهم استان از جمله اقدامات انجام شده است در دو سال گذشته و در دهه صباح. به کار گرفته شده است

وی گفت: رودخانه ها در بیشتر شهرها از جمله رودخانه های یالیان و زیاران در شهرستان آبیک ، رودخانه حاجی عرب در شهرستان بوئین زهرا و رودخانه شریفیه در شهرستان البرز با وام 45 میلیارد ریال ساماندهی می شوند.

منبع: خبرگذاری ایواره
سد مخزنی نهب اواخر اسفند ماه آبگیری می شود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.