مشکل اقتصادی، آموزش‌وپرورش را زمین‌گیر کرده/لزوم گفتمان سازی برای اجرای سند تحول در دولت سیزدهم

۲,۵۱۴ بازديد

مشکل اقتصادی، آموزش‌وپرورش را زمین‌گیر کرده/لزوم گفتمان سازی برای اجرای سند تحول در دولت سیزدهم https://evarah.ir/2021/06/مشکل-اقتصادی،-آموزش‌وپرورش-را-زمین‌/ ایواره Wed, 09 Jun 2021 08:51:33 0000 اجتماعی https://evarah.ir/2021/06/مشکل-اقتصادی،-آموزش‌وپرورش-را-زمین‌/

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در زمینه اجرای سند تحول بنیادین با اشاره به کوچک بودن و بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش گفت: در این دولت سایر وزرا ماندگارتر بودند. چند دوره ما وزارتخانه را به طور سرزده مدیریت کرده ایم؟ در این هشت سال چند وزیر داشته ایم؟ نیروی کار در …

منبع: خبرگذاری ایواره
مشکل اقتصادی، آموزش‌وپرورش را زمین‌گیر کرده/لزوم گفتمان سازی برای اجرای سند تحول در دولت سیزدهم

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در زمینه اجرای سند تحول بنیادین با اشاره به کوچک بودن و بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش گفت: در این دولت سایر وزرا ماندگارتر بودند. چند دوره ما وزارتخانه را به طور سرزده مدیریت کرده ایم؟ در این هشت سال چند وزیر داشته ایم؟ نیروی کار در آموزش و پرورش تحت تأثیر این کوچک بودن قرار گرفته است.

به گزارش ایواره، دکتر. مهدی نوید ادهم در نشست “ارزیابی استراتژیک اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” که توسط مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد ، با بیان اینکه سند تحول بنیادین یک سند راهبردی است ، گفت: یک تغییر اساسی در آموزش و پرورش باید از طریق سند رخ می دهد. آموزش و پرورش یک سازمان در مقیاس بزرگ است و تحول در سازمانهای بزرگ مقتضیات خاص خود را دارد.

وی افزود: دامنه آموزش ، تنوع و تنوع م componentsلفه های م inثر در آموزش و پرورش باید در روند تدوین و تصویب برنامه های تحول مورد توجه قرار گیرد. تغییر اساسی باید رخ دهد. آیا اصلاح به معنای تغییر اساسی است؟ خیر ، تعریف دیگری داریم که بر اساس آن باید همه عوامل مشهود و پنهان تعلیم و تربیت را با نگاهی سیستماتیک ، سیستماتیک و بر اساس آموزه های دینی و مطابق با مقتضیات ایران اسلامی ، به ویژه موانع اصلی و ریشه های نظری ، بازخوانی و بازتولید کرد در آموزش.

دبیرکل اسبق شورای آموزش عالی با بیان اینکه سند تحول هدف تحول و بازتولید همه م componentsلفه ها و به ویژه پرداختن به ریشه ها است ، گفت: این بسیار سنگین و بزرگ است. سیستم های تحول آفرین مانند آموزش معمولاً سه مرحله را طی می کنند. مرحله اول تهیه برنامه ، برنامه و برنامه ، مرحله دوم تأمین زیرساخت ها و منابع و امکانات و مرحله سوم اجرای هر کاری که در هر مورد دارای نقص باشد. البته ما از مهندسی همزمان استفاده کردیم.

نوید ادامه داد: معمولاً سه مدل برای تکامل پیش بینی می شود؛ مدل مدیریت از بالا به پایین ، مدل از پایین به بالا و مدل های ترکیبی سوم که از روز اول این سند توسط مدیران اسناد انتخاب شده اند و معتقدند که مدیریت تغییر باید هم از بالا به پایین و هم از پایین به بالا انجام شود. اکنون که 10 سال می گذرد ، می توان نحوه پیشرفت کار و دستاوردهای آن را قضاوت کرد.

وی با بیان اینکه در قالب یک مدل ترکیبی تاکنون اقداماتی انجام شده است خاطرنشان کرد: در این راستا ، سند نظارتی ، راهنمای تصویب ، اهداف کلان و اهداف عملیاتی خاص ، 131 استراتژی زیر و 23 هدف عملیاتی زیر مشخص شده و 131 استراتژی توزیع شده بین سیستمهای فرعی شش و یک برنامه اجرا برای هر کار نوشته شده است. در مجموع 530 برنامه تدوین و تصویب شده است. برنامه های استانی در سطح استان ها نوشته می شود و همه استان ها برنامه های سالانه دارند و حتی به مدرسه می روند و درصد قابل توجهی از مدارس را دارند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در زمینه اجرای سند تحول بنیادین افزود: از نظر برنامه محور ، آموزش در مقایسه با بیشتر دستگاه های اجرایی پیشگام است و در هیچ ارگانی که مدون باشد ، چنین برنامه ای نداریم. و خاص “. ما در روزهای انتخابات هستیم و هر وزیر در صورت تصویب برای ارگانهای مختلف برنامه خود را اجرا می کند ، اما وزیر آموزش و پرورش خود را موظف به اجرای سند می داند و سند تحول بنیادین در راس برنامه های وی قرار خواهد گرفت. نوع کار آموزش فرهنگی است و کار فرهنگی طولانی و طولانی است.

نوید در قسمت دوم سخنان خود گفت كه آموزش به طور كلی برای دولتها اولویت نیست ، اما برای سیستم اولویت نیست. وی گفت: آموزش نه تنها پس از انقلاب ، بلکه قبل از انقلاب نیز در اولویت نبوده و این یک مشکل فرهنگی ریشه دار است که نام آن اندک است. فکر می کنم تحصیل را رها کردم.

وی با اشاره به بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش گفت: سایر وزرا در همان دولت ماندگارتر بودند. چند دوره ما وزارتخانه را به طور سرزده مدیریت کرده ایم؟ در این هشت سال چند وزیر داشته ایم؟ مشکل اقتصادی آموزش و پرورش را فلج کرده است ، چرا وزیر آموزش و پرورش باید نگران سوختن بخاری باشد؟ چرا معلم ما باید دو شغل داشته باشد؟ آیا وزیر باید خودش هزینه کند یا دولت و مجلس باید بودجه را به درستی تصویب و اجرا کنند؟ نیروی کار در آموزش و پرورش تحت تأثیر این کوچک بودن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سرباز معلم از کجا پیدا شد؟ کلاس بود ، اما معلمی نبود ، بنابراین آنها نیروی خرید خدمات و سرباز معلم را به کلاسها فرستادند. فشار بر استخدام آنقدر زیاد بود که ما آن را در گزارشی که به رهبری دادیم مطرح کردیم و آنها مداخله کردند و به ما گفتند که ورود را ترتیب دهید ، که در نهایت منجر به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جذب نیرو شد. آنها هر روز یک خریدار لوازم و اجاره استخدام نمی کنند. چه کسی باید این تصمیم را بگیرد؟ وزیر و دبیر شورای عالی؟ اینها مهمترین موضوعات استراتژیک است.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در مورد اجرای سند تحول بنیادین اظهار داشت: “به یک وزیر آموزش و پرورش بگویید که او برای نیروی کار شماره ای ندارد و توجیه آن را ندارد. خوب ، وزیر نمی خواست یکی را استخدام کند او کارت زرد داد “. وی گفت: “او می خواست از آنها امتحان بگیرد زیرا آنها قانونی وضع كردند و گفتند شما حق ندارید امتحان دهید.” زیرا ما درگیر مفهوم ساده آموزش هستیم. آنها چنین تصوری برای گروه پزشکی ندارند ، اما فکر می کنند هرکسی می تواند اولین معلم مدرسه ابتدایی باشد.

نوید همچنین تأکید کرد: کنکور مانع جدی در اجرای سند است و تا زمانی که این مانع برطرف نشود ، آموزش و پرورش نمی تواند سند را اجرا کند زیرا سند نیاز به آموزش در شش حوزه دارد و کنکور فقط به پیش فرض ها و حفظ نیاز دارد. این مشکل هنوز حل نشده است. اگر می خواهیم سند اجرا شود ، عزم ملی باید شکل بگیرد و همه باید به میدان بیایند. تیم مدیریتی وزارت آموزش و پرورش نیز باید به روز شود. به عنوان مثال ، صداوسیما باید به صحنه بیاید و به تبلیغ سند کمک کند. ما به نکته ای رسیدیم و آنها گفتند که باید بودجه آن را تأمین کنیم تا بتوانند تبلیغ کنند. بررسی مشکلات پیچیده و ساده است. ما در یک دوره انتقال و تغییر دولت هستیم و خوب است که به شکل گیری گفتمان مناسب برای اجرای سند کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع: خبرگذاری ایواره
مشکل اقتصادی، آموزش‌وپرورش را زمین‌گیر کرده/لزوم گفتمان سازی برای اجرای سند تحول در دولت سیزدهم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.