حکمت هنر و ادب و کتابی ارزشمند از مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی

۲,۵۱۷ بازديد

حکمت هنر و ادب و کتابی ارزشمند از مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی https://evarah.ir/2021/06/حکمت-هنر-و-ادب-و-کتابی-ارزشمند-از-مرحوم/ ایواره Fri, 18 Jun 2021 12:45:54 0000 عمومی https://evarah.ir/2021/06/حکمت-هنر-و-ادب-و-کتابی-ارزشمند-از-مرحوم/

من دو نکته مهم برای او ذکر می کنم:نکته اول؛ اولین آشنایی من با ایشان در مراسم یادبود مرحوم دکتر بود. سلیم نیساری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی. فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست دکتر حداد عادل ، یک مراسم یادبود برای مرحوم نیساری در سال 1397 ترتیب داده بود ، و او …

منبع: خبرگذاری ایواره
حکمت هنر و ادب و کتابی ارزشمند از مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی

من دو نکته مهم برای او ذکر می کنم:
نکته اول؛ اولین آشنایی من با ایشان در مراسم یادبود مرحوم دکتر بود. سلیم نیساری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی. فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست دکتر حداد عادل ، یک مراسم یادبود برای مرحوم نیساری در سال 1397 ترتیب داده بود ، و او از من خواست به عنوان رئیس انجمن امور فرهنگی و مفاخر به جای او صحبت کنم. بعد از من دکتر هم صحبت کرد. شیخ الاسلامی ، و این مراسم ما را به یکدیگر معرفی کرد ، گرچه من کارهای آنها را قبل از آن خوانده بودم ، به ویژه اثری که در زمینه نکته دوم ذکر خواهم کرد. تدبیر ، مهربانی ، دانش و ارادت او از همان جلسه اول مشهود بود.

نکته دوم؛ در مجموعه آثار شیخ الاسلام احساس شده در زمینه عرفان و ادبیات فارسی ، اثری به درخواست فرهنگستان هنر در سال 2004 تألیف شد که تحت عنوان “تخیل ، مثال و زیبایی در عرفان اسلام” منتشر شد. “. می دانید ، مسئله تخیل و مثال یکی از مباحث اساسی در زمینه هنر اسلامی و زیبایی شناسی اسلامی است که در واقع توضیح تئوری یا مفاهیم نظری هنر در این تمدن بدون تسلط بر این اصول و مباحث ممکن نیست. ، ، در زمینه هنر اسلامی ، ما معتقدیم که هنر انعکاسی از دنیای واقعی نیست ، زیرا آنچه در جهان واقعی به عنوان تجلی حقیقت وجود دارد ، به خودی خود کامل است و بازسازی آن با هدف تکمیل و تکمیل آن یا به سادگی باز کردن او بسیار وجهی است.

در این زمینه ، هنرمند به دنیای بالا نفوذ می کند و با درک ، شهود و نظریه خود در آن زمینه ، آنچه را که در زمینه شهود و اندیشه در زمینه آثار هنری بدست می آورد ، منعکس می کند. در این زمینه ما همان خوانش را در حوزه فلسفه و فلسفه هنر داریم که نوافلاطونیان ، به ویژه پلوتینوس ، دارند. در حقیقت ، فلوطینوس ، هنر را تقلید و تقلید از عقل قلمداد می کرد و در اندیشه یونانی و بعداً در حکمت اسلامی جهان محسوس ، فی نفسه کپی یا کپی از عقل عقلانی بود.
البته از نظر افلاطون ، هنر بازتابی از وجود ملموس بود ، بنابراین هنر و شعر توسط وی رد شد ، مگر در رساله “یونیان” ، که البته از حوصله بحث ما خارج است. بنابراین ، فلوطینوس معتقد بود که هنر از جهان عقلانی تقلید می کند و هنرمند با حذف جهان ملموس و مشاهده جهان عقلانی در آثار هنری خود نسیمی را که استادان در زندگی او از آن نشسته اند روایت می کند و اثر هنری و ادبی را به وجود می آورد. .
قرائت اسلامی در زمینه ادبیات ، دانش و عرفان ، به ویژه براساس آنچه مرحوم شیخ الاسلام می گوید ؛ در کتابی با عنوان “تخیل ، مثال و زیبایی در عرفان اسلامی” منتشر شده است. بنابراین ، آنها ارتباط این مفاهیم را در زمینه هنر و شعر برای ما توضیح می دهند. البته یکی از مهمترین موضوعات در اینجا بحث “خیال” است و این یکی از مبانی اساسی در فلسفه هنر اسلامی است. در این زمینه ، هنری كربن می گوید ، بین فلسفه شرقی و اسلامی و فلسفه غربی تفاوت اساسی وجود دارد ، و اینكه ما در اندیشه اسلامی به جهانی برزخی به نام جهان “مثال” اعتقاد داریم و این جهان میانه در اندیشه غربی من وجود دارد. نه پس از این مسئله توجه به مراتب ابن عربی ضروری است و جالب است كه مرحوم شیخ الاسلام در میان این مراتب به معنای خمس است و درجه پنجم را «جامع» می داند؛ جامع از همه سطوح ؛ در حالی که برای برخی “دور از تعیین تکلیف” است.

نکته مهم این است که از دیدگاه دانشمندان مسلمان ، امام چهارم ابن عربی ، جهان مثال ذکر شده توسط سهرورد یا حتی جهان تخیل خاص ؛ در آن جهان ، ما نه انتزاع محض داریم و نه تجسم محض. دنیای مثال یکی از اساسی ترین موضوعات فلسفه و حکمت هنر است که هنرمند سعی می کند اشکال انتزاعی جهان را در درک شهودی خود ثبت کند و سپس آن را در آثار هنری و ادبیات منعکس کند تا عامل تشویق مخاطبان این اثر هنری و ادبی برای ورود به دنیای بالا و این نکته بسیار مهمی است.
یکی از کارهای خوبی که در زمینه حکمت هنر و ادبیات اسلامی داریم ، اثری است که مرحوم شیخ الاسلام به درخواست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی تحت عنوان تخیل ، مثال و زیبایی در عرفان اسلامی نوشت. ایران

* رئیس انجمن امور فرهنگی و مفاخر

منبع: خبرگذاری ایواره
حکمت هنر و ادب و کتابی ارزشمند از مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.