شأن «حق‌طلبی» در سیره فاطمی

انواع کولر گازی اجنرال

شأن «حق‌طلبی» در سیره فاطمی

۲,۴۴۳ بازديد

شأن «حق‌طلبی» در سیره فاطمی https://evarah.ir/2021/01/شأن-حق‌طلبی-در-سیره-فاطمی/ ایواره Thu, 14 Jan 2021 07:38:57 0000 عمومی https://evarah.ir/2021/01/شأن-حق‌طلبی-در-سیره-فاطمی/

همانطور که ما حضرت علی (ع) را الگوی بشریت قرار داده ایم ، حضرت فاطمه زهرا (س) را نیز الگویی برای بشریت قرار داده ایم؛ در حالی که ما امام حسین (ع) را داریم ، حضرت زینب (س) را نیز داریم؛ بنابراین برای درک عمق شخصیت آنها باید از جنسیت خلاص شویم. زیرا در ارزش …

منبع: خبرگذاری ایواره
شأن «حق‌طلبی» در سیره فاطمی

وضعیت من

همانطور که ما حضرت علی (ع) را الگوی بشریت قرار داده ایم ، حضرت فاطمه زهرا (س) را نیز الگویی برای بشریت قرار داده ایم؛ در حالی که ما امام حسین (ع) را داریم ، حضرت زینب (س) را نیز داریم؛ بنابراین برای درک عمق شخصیت آنها باید از جنسیت خلاص شویم. زیرا در ارزش ها و کمال ، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. درس های زندگی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای جامعه امروز ما کافی است.

به گزارش ایواره ، سید محمد علی ایازی ، قرآن پژوه و استاد دانشگاه در گازتا ایران نوشت: 1- حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) شخصیتی چند بعدی دارد؛ کمال ایمان ، اخلاق متدین ، ​​آگاهی ، درک و دانش بالا در زمینه امور شخصی ، خانواده و جامعه هر یک در جایگاه خود مهم هستند. یکی از ویژگیهای خارق العاده حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) جنبه “عدالت جویی” شخصیت وی است که در قرآن و حدیث بر آن تأکید شده است. همه ما ، علاوه بر جنبه های مذهبی ، باید همیشه به عنوان یک انسان مدافع حقوق و عدالت باشیم. اما باید بدانیم که حمایت از حقوق نیز هزینه ها و عواقبی دارد. در آیات و روایات ما به این موضوع پرداخته شده و راهی ارائه شده است: کسانی که می گویند: پروردگارا ، پس انتقام بگیر ، پس از آنها نترس و نگران آنها نباش. “کسانی که گفتند: خالق ما خداست و در این کلمه پایدار ماند ، هیچ ترس ، اندوه ، غم و اندوهی برای آنها وجود نخواهد داشت”؛ یعنی کسانی که خود را در مسیر حقیقت و خدا قرار داده و دچار مشکل می شوند؛ اما آنها مقاومت می کنند و از حق دفاع می کنند ، نگران نباشید و نترسید. این مقاومت سرانجام به کسب و پیروزی آنها منجر می شود.
2- اما بعد دیگری از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آشکار شد. هنگامی که مدینه در وضعیت بحرانی قرار داشت و تعدیلاتی انجام شد ، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ، که توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پرورش یافت و شرح حال وی در خانه وحی و آشنا به قرآن کریم و خلق و خوی مولای متقیان ، علی (ع) و آگاه از اوضاع سیاسی و آنها افراد اجتماعی زمان خود بودند زیرا معتقد بودند که باید مردم را آگاه کرد ، به خانه دوستان رفتند و برای آنها توضیح دادند شرایط و موقعیت حضرت علی (ع).
این رفتار اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فقط دنبال عدالت نیست؛ بلکه شاهدی بر شخصیت فعال و تأثیرگذار اجتماعی آنها ، صرف نظر از جنسیت است. این اقدام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نوعی «محافظت» است که جنبه شخصی و احساسی ندارد. در واقع حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با شدت دفاع از حقیقت دفاع کرد تا اینکه بیمار شد و بیماری منجر به مرگ وی شد.
3- الگوبرداری از سنت فاطمی و حوزه بنیانگذاری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بسیار گسترده است؛ از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی آنها گرفته تا شیوه زندگی آنها. اما یکی از نکاتی که در مورد زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) قابل تأمل است ، “ظرفیت های زندگی اجتماعی” وی از جمله حضور در جامعه ، هنر ارتباط با مردم و توانایی های وی است. صحبت كردن. در خطبه معروف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ، خصوصیات علمی و اشراف آن به سیره پیامبر (ص) و تعالیم قرآن کاملاً مشهود است ، بنابراین می توان آن را “احیاگر سنت نبوی” نامید. ” اگر به نحوه ایراد خطبه او توجه کنیم ، در می یابیم که در این خطبه از منطق و استدلال زیادی استفاده شده و نحوه ورود و خروج وی به بحث بسیار حکیمانه است. بسیاری از ما توانایی تکلم نداریم. در حقیقت ، اگر دانش گفتاری خود را افزایش دهیم ، می توانیم از حقوق خود و دیگران بسیار بهتر محافظت و تأثیر بگذاریم. صحبت با “چگونه صحبت کنیم” و “چه زمانی صحبت کنیم” و “چه لحنی صحبت کنیم” متفاوت است. امروز این توانایی را “توانایی کلامی” می نامند که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به عنوان حضرت زینب (سلام الله علیها) این ویژگی را به کمال رسانده است. اینها همه موادی هستند که ما باید آنها را به روز کنیم و شخصیت بزرگان خود را در جامعه امروز و در نسل جوان به کار گیریم.
4- اینکه ما فقط به حجاب ، عفاف و سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توجه می کنیم و اخلاق و کرامات انسانی این بانوی بزرگوار را نادیده می گیریم ، در واقع مثله شدن شخصیت والای وی است نه توجه به جنبه های مهم شخصیتی او. زن بودن جنسیت این زن نجیب به این معنی نیست که آنها تنها الگوی زنان جامعه هستند. همانطور که حضرت علی (ع) را الگوی بشریت قرار داده ایم ، حضرت فاطمه زهرا (س) را نیز الگوی بشریت قرار داده ایم؛ در حالی که ما امام حسین (ع) را داریم ، حضرت زینب (س) را نیز داریم؛ بنابراین باید جنسیت را از بین ببریم تا عمق شخصیت آنها را درک کنیم. زیرا در ارزشها و کمال ، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. درس های زندگی فاطمه زهرا (س) برای جامعه امروز ما کافی است؛ دفاع از حقیقت ، مظاهر حیا ، موازین ایمان ، وظایف دینی ، سلوک اجتماعی و خصلت اخلاقی از نقاط عطف سنت فاطمیون است که زمینه بنیان خود را برای نسل حاضر گسترش می دهد.

انتهای پیام

منبع: خبرگذاری ایواره
شأن «حق‌طلبی» در سیره فاطمی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.