حال تالاب انزلی خوب نیست

انواع کولر گازی اجنرال

حال تالاب انزلی خوب نیست

۲,۹۶۴ بازديد

حال تالاب انزلی خوب نیست https://evarah.ir/2021/03/حال-تالاب-انزلی-خوب-نیست/ ایواره Mon, 08 Mar 2021 01:14:53 0000 اجتماعی https://evarah.ir/2021/03/حال-تالاب-انزلی-خوب-نیست/

به دنبال انتشار تصاویر و فیلم های افت شدید عمق تالاب انزلی طی هفته گذشته ، یک متخصص گفت: “کاهش عمق تالاب انزلی موضوع جدیدی نیست و بیش از یک دهه است که ادامه دارد و لازم است اقدامات جدی برای مقابله با عوامل تهدید کننده این تالاب انجام شود. نسیم توف زاده در مصاحبه …

منبع: خبرگذاری ایواره
حال تالاب انزلی خوب نیست

به دنبال انتشار تصاویر و فیلم های افت شدید عمق تالاب انزلی طی هفته گذشته ، یک متخصص گفت: “کاهش عمق تالاب انزلی موضوع جدیدی نیست و بیش از یک دهه است که ادامه دارد و لازم است اقدامات جدی برای مقابله با عوامل تهدید کننده این تالاب انجام شود.

نسیم توف زاده در مصاحبه ای با ایواره ، وی با بیان اینکه مسئله پایین آمدن سطح آب تالاب انزلی موضوع جدیدی نیست و بیش از یک دهه است که ادامه دارد ، اظهار داشت: چندین عامل اساسی در کاهش سطح آب تالاب انزلی وجود دارد از جمله ورودی رسوب در بالادست رودخانه رودخانه های تأمین آب تالاب به بستر تالاب اشاره داشت ، به ویژه رودخانه هایی که از حوضه آبریز تالش به تالاب انزال می ریزند.

وی ادامه داد: جنگل زدایی که در ارتفاعات بالایی این رودخانه ها اتفاق افتاده است ، زمین موجود را افزایش داده و این باعث می شود که هر باران شدید به طغیان تبدیل شود و زمین موجود از مسیر کوه سقوط کند و هنگامی که فشار آب کاهش نوسانات در قلب تالاب باید رسوب کند و بماند.

دبیر سازمان مردم نهاد تالاب ها با اشاره به اینکه هجوم فاضلاب از شهرهای رشت ، انزلی ، صومعه سرا و روستاهای اطراف تالاب یکی دیگر از عوامل کاهش عمق تالاب است ، گفت: این فاضلاب موجود در آب تالاب انزلی باعث رشد گیاهان می شود. در قلب حوضچه ایجاد می کند و یک حالت از خود واقعی سازی شدید ایجاد می کند. طول عمر این گیاهان به دلیل خود گل دهی کاهش می یابد و در نتیجه با از بین رفتن این گیاهان ، آنها به ته تالاب می روند و کف تالاب بالا می رود.

مدیر کل م Instituteسسه سبزکران بالان با بیان اینکه عوامل مختلفی باعث کاهش عمق تالاب انزلی شده است ، درباره راه حل های این مشکل گفت: نمی توان از روش های کلی مانند حذف تالاب ها از کف استفاده کرد یا تمیز کردن برای بهبود وضعیت تالاب انزلی زیرا عمل پاکسازی برای تالاب مفید نیست و باعث ایجاد اختلال در بستر تالاب و زمین بسیاری از ماهیها می شود. بنابراین یک برنامه جامع در این زمینه مورد نیاز است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای بهبود وضعیت تالاب انزلی لازم است تدابیری در بالادست حوضه این تالاب اتخاذ شود ، از جمله نصب تله رسوب در بالادست سرزمین های کوهستانی و کاهش ورودی مواد آلی در تالاب به میزان رسوب ورودی به تالاب ها را کاهش دهید.

دبیر هم اندیشی تشکل های مردم نهاد تالاب های کشور افزود: تأمین آب این تالاب نیز به شدت کاهش یافته است و به دلایل مختلف ، آب رودخانه های تغذیه کننده این تالاب یعنی رودخانه های گوهررود و زرجوب ، که به خارج از رشت و رودخانه پیربازار می پیوندند ، کاهش یافته یا متورم می شود. اگرچه شرکت آب منطقه ای استان گیلان ادعا می کند که از رودخانه های گوهررود و سیاهرود آب جمع نمی کند ، اما واقعیت این است که ورودی آب از این رودخانه ها کاهش یافته و فقط فاضلاب به تالاب می رود.

به گفته طواف زاده ، سد شفارود در نزدیکی تالش همچنین مشکلاتی را برای رودخانه های اطراف ایجاد کرده است ، زیرا خاکریز دریاچه به گونه ای طراحی شده است که آب اطراف آن به داخل آن می ریزد ، که باعث شده بسیاری از رودخانه های منطقه بحرانی شود. آنها همچنین با کاهش جدی ورودی آب از رودخانه های خالکایی و مرغک روبرو هستند که بخشی از آن به دلیل تغییرات آب و هوایی و بقیه به دلیل سو mis مدیریت منابع آب در مناطق مختلف استان است ، که باعث کاهش سطح آب رودخانه می شود. تالاب انزلی.

دبیر هم اندیشی تشکل های مردم نهاد تالاب کشور با تأکید بر اینکه مسئولان می توانند در بهبود اوضاع تالاب انزلی نقش داشته باشند ، تصریح کرد: بهبود وضعیت این محله توسط نهادی مانند سازمان برای محیط زیست و کلیه نهادهای مربوطه باید با همکاری در این زمینه با جلوگیری از ورود کودها و سموم دفع آفات یا فاضلاب به تالاب با انجام اقداماتی از جمله تغییر الگوی کشاورزی. بودن.

طواف زاده خاطرنشان کرد: کمیته مدیریت تالاب های انزلی که به ریاست فرماندار و کلیه نهادهای مربوطه حضور دارند ، دو سال پیش توسط کمیته احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد اما متأسفانه حتی نماینده جامعه محلی نیز جایی در این کمیته ندارد. ، نه کامل و نه کامل این کمیسیون برای اطلاع از تصمیمات و رویدادهای رخ داده در دسترس نیست.

وی در ادامه گفت: به طور مكرر بودجه هایی در منطقه تالاب انزلی به این كمسیون اختصاص داده شده است كه از طریق گزارش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافتیم كه این بودجه ها به دلیل عدم برنامه ریزی برگشت داده شده است.

توف زاده در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه در اولین قدم ، مدیران استان باید بپذیرند که تالاب انزلی نقطه صفر بوم شناختی استان گیلان است ، گفت: هر آنچه در قسمت بزرگی از استان اتفاق می افتد خود را در قلب تالاب انزال نشان می دهد. ” اگر وضعیت تالاب انزلی خوب باشد ، به طور کلی می توان گفت که وضعیت قسمت مرکزی استان گیلان و حوزه تالاب انزلی و تالش نیز خوب است. اگر اهمیت تالاب انزل را بپذیریم ، مواردی مانند محل دفن زباله در سراوان و فاضلاب و زهکشی فاضلاب شهرهای رشت ، انزال و صومعه سرا به عنوان بزرگترین شهرهای ورودی به تالاب انزل نیز حل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگذاری ایواره
حال تالاب انزلی خوب نیست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.